SUMBANGAN ANDA TERHADAP PENANAMAN POKOK BUMI UNTUK MENCEGAH PERUBAHAN IKLIM

 MALAY


"Setiap pencapaian hebat pernah dianggap mustahil".


Dalam Hinduisme Dharmik, Buddha, Jainisme dan Sikh, pokok itu adalah objek penyembahan yang suci dan dihormati. Kalpavriksha ialah pokok pemakbul hajat.


Dalam Bhagavad Gita, Tuhan Krishna berkata, "Di antara pokok-pokok itu Aku adalah Aswatha. Lihatlah pohon-pohon yang melimpah ruah ini. Mereka hidup untuk kepentingan orang lain. Tidak ada satu bahagian pun dari pokok itu yang tidak berguna".


Yesus sendiri menyatakan bahawa Kerajaan Sorga adalah seperti sebatang pohon (Matius 13:13-32).


Lord Buddha berkata, "Sebuah pokok adalah organisma hidup yang indah yang memberikan makanan, tempat tinggal, kehangatan dan perlindungan kepada semua makhluk hidup. Malah ia memberi naungan kepada mereka yang menggunakan kapak untuk menebangnya".



Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seandainya berlaku kiamat ke atas salah seorang di antara kamu sedangkan dia mempunyai sebatang anak pokok, hendaklah mereka menanamnya." “Rasulullah saw bersabda: “Adalah sedekah apabila seorang muslim menanam pohon atau menanam tanaman dan burung, manusia atau lembu memakannya.”


"Dalam alam semesta kita yang hidup, matahari (semua bintang adalah matahari) adalah bapa, bumi adalah ibu, semua manusia adalah anak lelaki dan perempuan matahari dan bumi, itu bermakna semua manusia adalah bersaudara.


Menggunakan matahari dan bumi melalui proses fotosintesis, Pokok di bumi ibu hanya boleh mencipta makanan untuk dirinya sendiri. Pokok adalah sumber makanan kepada semua makhluk hidup. Semua spesies, termasuk manusia, haiwan, burung, ikan dan sebagainya adalah bergantung atau saling bergantung kepada makanan pokok (buah-buahan, daun, sayur-sayuran). Daging juga hanya dapat dari pemakan sayur dan pemakan sayur haiwan pemakan daging burung ikan. Kebanyakan hayat pokok (umur) dan hayat diri lebih lama daripada banyak generasi manusia. Oleh itu, buah-buahan, sayur-sayuran, daun dan sebagainya makanan dan pokok pemberi oksigen gas kehidupan harus ditanam dan ditanam di seluruh planet bumi. Pokok adalah penyerap karbon yang baik. Ringkasnya, "Pokok mengubah, melindungi, teduh dan membekalkan oksigen, buah dan kecantikan. Tanpa pokok, manusia tidak akan bertahan. Melalui proses ajaib fotosintesis, daun pokok dan tumbuhan hijau lain membebaskan oksigen dengan mengubah karbon-dioksida dan air. Jadi , anda perlu melakukan sumbangan anda sekarang untuk menanam dan menanam lebih banyak pokok di seluruh dunia untuk menjadikan dunia sentiasa hijau untuk semua generasi semua makhluk hidup". Ini adalah mesej kesedaran daripada Pemimpin Rakan Kongsi WIN Dhanasekaran Basker, Pencipta, Jurutera, Profesional. MENANG MENANG.

SUMBANGAN ANDA TERHADAP PENANAMAN POKOK BUMI UNTUK MENCEGAH PERUBAHAN IKLIM


Popular posts from this blog

YOUR CONTRIBUTIONS TO EARTH TREE PLANTING TO MITIGATE CLIMATE CHANGE

VAŠ DOPRINOS SADNJI DRVEĆA ZA UBLAŽAVANJE KLIMATSKIH PROMJENA

આબોહવા પરિવર્તનને ઘટાડવા માટે પૃથ્વીના વૃક્ષો વાવવામાં તમારું યોગદાન